Tuesday, November 29, 2016

Jultankar

Med barn i huset så vill jag skapa egna traditioner. Jag vill självklart överföra den bästa av alla traditioner, noll stress julen. Noll-stress-julen innebär att man tar den lättare vägen ut och njuter av ledigheten istället för att stressa igenom den. Jag avskyr julfirande där det skall stökas och bökas för att det måste vara på ett visst sätt, för att man måste hålla tider eller göra saker som man inte har intresse för. 

Vi har redan en stark tradition och det är gran till lilla julen, en riktig gran. Jag förstår att plastgranar är behändigt och det finns riktigt fina också men in i mitt hus kommer en sådan inte. Granen får gärna ha lite personlighet och den behöver inte pyntas från topp till tå, för mig är det doften som ger stämning. 

Sedan har vi med mannen också samma åsikt om paketen, vi tycker det är onödigt med en massa paket bara för att. Det gäller även barnen. Julen skall inte handla om konsumeringshysteri utan om gemensam tid. Jag ser gärna att vi i framtiden kan satsa på en större julklapp åt barnen (en åt vardera), en för hela familjen (som alla har glädje av) och några små enstaka överlops åt barnen (mest för att granen ser mysig ut när det ligger lite paket under den). 


Julen är för mig en barnvänlig händelse och därmed också alkoholfri. En spetsadglögg eller ett glas till maten hör väl till men efter det tycker jag att det finns 364 övriga dagar om året man kan ta till flaskan om man så vill. 

I år kommer vi också införa en till tradition, nämligen lussebak. Kring lucia bakade vi förr lussekatter och det vill jsg gärna att blir en tradition hemma hos oss, i synnerhet eftersom min man är kung i köket.

Sedan vill jag gärna att vi kan fortsätta med traditionen vi haft hemma, nämligen att den 25 är en hemmadag då man fast får gå i pyjamas hela dagen. Inga måsten. Och sist men inte minst, jag avskyr att äta julmat flera dagar i rad så den 25.12 äter jag gärna något annat än lådor och skinka..

No comments:

Post a Comment