Thursday, December 10, 2015

sanningar från höger och vänster

Under min korta tid som mamma har jag fått höra det ena och det andra om hur jag "borde" göra eller vad som är "bäst". Jag har alltid haft skinn på näsan och är rätt så envis vilket resulterar i att jag ser rött i liknande situationer. Min mamma har alltid sagt att det är bäst att inte berätta hur jag skall göra eftersom jag ändå kör mitt eget race, amen! 
Jag lyssnar, förstår, men går alltid på min magkänsla oberoende av tips. Jag är också den som tyvärr blir ganska lätt irriterad på onödiga kommentarer och det tar en bra stund före det lägger sig och jag kan neutralisera situationen igen. (men allt som oftast blir det nog bra förr eller senare)...

Det mest absurda situationerna/kommentarerna under mammatiden är bland annat amningsråd av MÄN, anknytningsteorier (träffsäkerfakta!) av folk utan barn. Har också blivit tipsad om skrikmetoden av personer som aldrig suttit barnvakt åt ett spädbarn (hurra!). Sist men inte minst, har jag fått höra av personer utan någon som helst medicinsk utbildning att om vi slutar stressa så blir "vi" nog gravida också.. Tack, men NEJ tack!

 Jag tycker det är fint att folk vill ge en massa råd, fint att folk tycker till och vill vara delaktiga i ens liv men jag lyssnar bättre på egna erfarenheter ( har du en snopp kan du ju skippa predikan om hur bra amning är, bara som ett exempel). 

Goda råd och tips fick jag också angående min resa. Man kan inte lämna sitt barn med pappan, barnet behöver sin mamma, endast mamma duger. (Hallå, hur är det med alla barn UTAN någon mamma då?) Jag förstår att det kanske är ovanligt att en mamma reser, kanske till och med konstigt, men ingen annan mamma har Leon som barn eller Leons pappa som make.. tack, men nej tack.


vi har allt på grejs vi två




No comments:

Post a Comment