Sunday, November 8, 2015

Farsdag

Till alla pappor, en trevlig farsdag!
Vi njuter av pulledbeef och mys dagen till ära. Imorgon rullar vardagen igång igen och jag fasar för veckan. Inte för vardagen men för tandläkarbesöket på torsdagen.. 


Thursday, November 5, 2015

Mammajag och socialmedier

När jag var gravid svor jag att inte bli en av dessa mammor som lägger upp en massa "intressant" information om sina barn på Facebook eller andra sociala medier. Jag hade en fin tanke om att min Instagram fortsätter fyllas av roliga bilder från resor, utekvällar och kompishäng. Ack så fel jag hade, min Instagram är pesten för en barnlös och min Facebook är bara allmänt död och saknar helt uppdatering. 

Min vardag kretsar kring Leon mellan 8-16, efter det är det en timme gym, varefter två-tre timmar familjetid före Leon går och sova. Efter detta har jag och mannen gemensam tid cirka en timme före vi lägger oss. Mellan varven finns det alltså inte tid till att ta en massa fina bilder eller skriva fiffiga texter.. Jag ber om ursäkt till alla som tittat in på min insta, jag vet att den är tråkig, förlåt!

 

Wednesday, November 4, 2015

Suurimmat tuparit

Mylly har öppning idag och som vårdledig kan man fint trängas med alla då det öppnar. Vi fick med oss Heidi och Paavo så besöker blev bara bättre. (Pricken på i:et var lunch på picnic!)

Har letat pussel åt Leon och ett sådant fick vi med oss hem, även en del av farsdagspresenten är köpt och inpaketerad. Leon somnade i bilen påvägen hem men såklart var han skitpigg när jag väl fick av honom kläderna... Halvtimme lek och nu har han precis somnat. Aaah, Mum time!

Fick rulla hem honom från bilen i vagnen..

Gonal-f

Om  nån månad kommer vi testa nya mediciner, den här gången gäller det Gonal-f som jag kommer ta som stöd till Letrozol. GONAL-f innehåller ett läkemedel som kallas follitropin alfa som är en typ av ”follikelstimulerande hormon” (FSH). Medicinen används för att bland annat utveckla flera folliklar som sedan frigörs. Gonal-f tas med hjälp av nål och proceduren sköts hemma. Även om just denna medicin är ny så är vi bekanta med nålar från tidigare. 

Vår läkare vill också gärna pröva sig fram med doseringen eftersom det finns stor risk för överstimulering, vilket kan resultera i ett varv på sjukhus med lite otur. Negativa sidan till just Gonal-f om allt går som planerat är priset. Vår första dosering (pennan) kostar ca 200€ så man önskar att man inte behöver leka med doseringen i onödan.



Tuesday, November 3, 2015

skapa en stark kropp

Alla behandlingar på vår klinik här i Åbo har varit på paus nu i några månader och det har hämtat med sig nya krafter. Kroppen mår så bra av "ren" mat och noll hormonbehandlingar (läs. fertilitetsbehandlingar). Det har tagit två månader att återskapa balansen i kroppen vilket säger ganska mycket om de mediciner jag ätit/tagit. 

Fasar redan för nästa sats av Letrozol ( i princip samma som Clomifen/Femar) och Pregnyl. Att ännu ta in nya mediciner skrämmer mig också. En sak är säker,  den dagen jag kan returnera alla överblivna kartonger med piller i till apoteket, den dagen skålar jag, med Fresita! Men framtills att vi börjar med ett nytt varv tänker jag fortsätta äta hälsosamt och träna så att kroppen är stark och jag möjligen slipper alla sidoeffekter (eller får dem i mindre skala).

 

Samlare

Skåda mina vänner, Leons favoritleksak idag, ett löv! Tänk om man själv skulle bli lika ivrig över en stor sten eller två långs käppar?! Nåh, troligen åker lövet in i damsugaren snart men leken får fortsätta ännu en stund.

Monday, November 2, 2015

Fiskfolk

Under mitt mamma år har jag haft mera tid än vanligt framför TVn och därför har jag gjort bekantskap med en hel del nya serier. Flera av dessa är riktigt bra, med bra menar jag uppskattade av resten av befolkningen, inte bara mig. Vissa... ja, för att säga det snällt så är det väl lite udda program jag fastnat för. Min stora favorit som bäst är Vaarallinen saalis aka Deadliest catch. Det bästa med serien är ju att det finns tusentals säsonger så det tar aldrig slut. Jag hatar kyla, hatar snö och vinter men det är rätt mysigt att sitta i soffan med en kopp te och titta på när de kämpar ute till havs. Att båtarnas Crew har såna grymma temperament gör allting bara bättre. Ge programmet en chans, lämna funderingarna vid dörren och bara slötitta. U will love it! okey, like it...



Hallå?

Någon där? Hallå? Telefoner är pop och även om han knappast någonsin kommer få ringa ett samtal med en retrotelefob förstår han ändå att det är en telefon och använder den helt rätt.

Saturday, October 31, 2015

Kalas och feber

Systeryster fyller år idag och vi firar det med några släktingar. Passligt dagen till ära har Leon fått feber och han är dunder famnsjuk. Vi gör det bästa av situationen och så hoppas vi att flunssan går över rekordsnabbt!

Familjen tokig, systeryster på bakbänken med mig 

Friday, October 30, 2015

Sömnproblem


Hemma efter en mammaträff i Borgå. Det är en helt annan sak att diskutera dålig sömn med en mamma som upplevt/upplever  det själv. Sömnbrist är otroligt påfrestande och tär på allt. När Leon sov som sämst var jag gråtfärdig och förstörd. Min livslinje var eftermiddagschokladen och jag fasade för nätterna och önskade att det varit dag dygnet runt. Idag sover Leon bättre (ni som har barn som sover hela nätter skulle tycka att det är horribelt) och vi vaknar 2-5ggr per natt i medeltal. Fem gånger är ingenting, jag är en totalt funktionsduglig mamma efter fem gånger.  Tio, elva eller tolv gånger då kan jag klaga och det är allvar. 

Nu sover Leon dagssömn och jag tänker njuta av Pepsimax, te och tv. (Lite studier också)