Tuesday, November 17, 2015

Check, check, check!!

Öppna konto åt Leon- check!
Läsa upp mig på IVF - check!
Egentid inplanerad -check!
Fotograf till försäljningsfoton- check!
Paketerat de sista julklapparna -check!

En effektiv tisdag!

Monday, November 16, 2015

Till salu

Vi skall sälja vår lägenhet för att jaga efter nästa, nu är det bestämt och alla nära släktingar vet om det. Det känns lite fjantigt att redan sälja (vi har bott här 1 år) men samtidigt vill vi båda ha en förändring just nu och det är en lämplig tid och då får man bara köra! Vi har inga förväntningar på försäljningstid eller pris, tiden visar. Vi har heller ingen tidtabell, vi tar det som det kommer! Ni kan dock vänta er en hel del bostadsrelaterade inlägg framöver :)

Här hade vi inte fått in lampor eller fast några lister

I några dagar var vår bostad också en 120 kvadrats etta.. 

Här går element"gömmarna" på, en av mina favorit lösningar i lägenheten


Och mitt härliga klinkersgolv, dig kommer jag sakna..


Sunday, November 15, 2015

Bitterfröken

Jag är trött på värk och min kropp är bitter på värkmedicinmängden jag tvingas äta för att vara människa. Jag ger det en vecka, efter det ber jag efter något starkare än panadol. (4 dagar kvar)

Veckan som kommer innehåller mycket lite program (förutom tisdag) men det lär väl inte ta så länge så är vi bokade från morgon till kväll. 

Friday, November 13, 2015

Barnfri

Har lägenheten för mig själv under helgen och jag hade tänkt satsa stenhårt på att läsa tentböckerna men just nu vill jag bara äta värkmedicin och se på Jodie Marsh. Jag hoppas att motivationen uppenbarar sig imorgon på morgonen.. 

Saknar mina två hjältar men älskar att jag får vara sjuk på soffan hela kvällen utan att stressa över vad Leon behöver

Thursday, November 12, 2015

Pullaposki

Jag har lämnat min visdom hos tandläkaren, ena tanden ville verkligen inte lossna och jag lär ha blåmärken på kinden imorgon.. Hoppas hoppas det inte blir trubbel, orkar inte med läkarbesök i helgen.

Wednesday, November 11, 2015

Legogames

Jag har väntar på att Leon skall lära sig att ligga stilla och leka längre stunder. Det är nämligen så att lekarna med de små inte är så värst långa och jag väntar på att vi uppnår stillafaktorn. Idag lekte vi 15minuter på mattan i vardagsrummet, med Lego. Båda två låg som strandade sälar och klickade ihop bitarna med varandra.


Tuesday, November 10, 2015

På tumis


Det är bara jag och min skruttis i dagarna två. Papsen är på kurs och vi har därmed huset för oss själva. Leon har dansat hela dagen och jag har filmat och fnittrar. Nu sover lillusen och jag tänkte försöka uppnå samma. Godnatt!

Att buda på lägenheter

Det är många bekanta som är inne i lägenhetsdjungeln igen och även vi tittar nyfiket på marknaden hur den ändrar sig i Åboregionen. När vi la ut vår gamla lägenhet i centrum av Åbo så var marknaden riktigt dålig. De flesta som gick på våra visningar hade inte fått lånebeslut eller så hade de den egna lägenheten osåld = dödläge för alla... Nå, vi fick vår lägenhet såld efter många månader och med facit i hand så var det rätt köpare.  När man säljer krävs det förutom bra marknadsföring också lite (läs: mycket!) tur. Det gäller också att ha rätt person på rätt plats för att det skall hända. 

Största lärdomen är ändå att skilja på att köpa med hjärtat eller med hjärnan. Varför köper man? För att skapa ett hem för en lång tid? För att mellanlanda? För att bo två år och sedan behålla lägenheten som en investering? Varje orsak kräver egna beslut och framförallt en budget. 

Nästa lägenhet vill jag köpa som en investering, med hjärnan. Jag bara väntar på att få buda åt höger och vänster och se vilket kap man kan haffa åt sig.


Monday, November 9, 2015

Skokärlek

Ingen lär ha missat att jag älskar skor och har förmåga av dem. Vissa kan ha missa att min son har samma kärlek till dessa underverk. 


Han tittar, prövar, klämmer och traskar omkring med alla skor han hittar. Han är även extremt duktig på att ta på sig skor själv (för att vara 1 år och 4 månader dvs)



Raklång


Utmattad och irriterad är dagens två ord. Jag har den veckan, den, som efter ett barn känns som en förlossning första 36 timmarna. Tur för barn som sover dagssömn och hallelujah för panadol! Förövrigt skall vi få en värdering på vår lägenhet. Det blir spännande att höra hur mycket vi lyckats höja värdet med renoveringen. Går vi plus eller minus?